Dag 30 - biblejournalingschallenge

God’s nabijheid is overal, ook ver weg!                 Jeremia 23:23-24

Voor vandaag:

Lees Jeremia 23

 

 

"Ben ik alleen een God van dichtbij,

ben ik niet ook een God van ver? – spreekt de HEER.

Als iemand zich verbergt,

zou ik hem dan niet zien? – spreekt de HEER.

Ben ik niet overal,

in de hemel en op aarde? – spreekt de HEER.."


 God’s nabijheid is overal, ook ver weg!

Tussen alle hoofdstukken van oordeel in het boek Jeremia lezen we vandaag een profetie van God die uitkomst zal geven aan het volk dat door onrechtvaardige koningen geleid wordt. De koningen worden met herders vergeleken en de mensen als schapen.  Precies als iedereen denkt dat het voorbij is, doet God wat Hij heeft beloofd.

‘Ik zal herders over ze aanstellen die ze zo zullen hoeden dat ze geen angst meer kennen en er niet één zal worden gemist.’

Jeremia 23:4

 

Ook Jezus vergelijkt in het Nieuwe Testament mensen graag met schapen. Ze hebben namelijk voedsel en veiligheid nodig. En dat kan Hij hun geven. Voedsel: het woord van God: dat ze áltijd geliefd zijn. Veiligheid: de zekerheid dat God voor altijd voor je zorgt, je beschermt en aan je zijde staat. 

 

Dus juist ook door dit hoofdstuk (met woorden die donker en zwaarmoedig overkomen), worden we door Jeremia herinnert dat we een God hebben die trouw is aan Zijn schepping. We hebben een God die dichtbij is, maar ons ook van verre ziet. 

 

Doen: 

- Meer lezen over Jezus die ons vergelijkt met schapen? Lees Johannes 10.

 

Vandaag deelt Ilse Kleijer van @ikmetliefde uit het netwerk van Biblejournaling Nederland haar pagina. Wat is deze weer mooi en passend bij de tekst van vandaag! DANKJEWEL!, Ilse! 

creatieve verwerking:

Ilse schrijft:

Ben ik alleen een God van dichtbij, ben ik niet ook een God van ver? Als iemand zich verbergt, zou Ik hem dan niet zien? Ben Ik niet overal, in de hemel en op aarde? 

 

Ik vind dit zo'n tof gedeelte, ook niet helemaal te vatten. maar jeetje.. Wat een grote Papa hebben wij! Het maakt dus echt niets uit waar ik ben, mijn Papa zal mij altijd vinden. Zelfs wanneer jij denkt 'Papa waar ben je?' 

 

Dan fluistert Hij in je oor: 'lieverd, hier ben Ik, Ik ben bij je, Ik draag je, Ik huil met je mee, Ik zie je zitten! Je mag je klein willen maken, je willen verstoppen, maar Ik zal je altijd vinden, omdat Ik onvoorwaardelijk van je houdt en blijf houden. Jij bent Mijn oogappel, Mijn allerliefste' 

 

Gebruikte materialen

- (vul)potlood

- aquarel (of waterverf)

- witte acryl

- zwarte fineliner

- witte (posca) pen

 

TIP 

 

gebruik als achtergrond de plaats waar je woont en zet het kruisje (daar waar jij, jij bent de schat, onvoorwaardelijk geliefd en waardevol) bent waar je nu bent. In Google Maps kun je Earth aanklikken, maak de donkere (water en bos) gedeeltes donker met je aquarel of waterverf, en laat de witte gedeeltes (wegen, huizen, grote gebouwen) leeg of ga er later met een posca pen overheen. 

Voorbeeld biblejournaling jeremia 23
bijbelpagina van Ilse Kleijer: Jeremia 23

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    carola de jong (maandag, 30 januari 2017 08:42)

    Deze tekst doet mij denken aan mijn dooptekst.
    "Van ver ben ik naar je toegekomen. Ik heb je altijd lief gehad en mijn liefde zal je altijd vergezellen. "
    Ik was ver van God vandaan, toch hield hij van mij. ..Toen al.
    Wat een geweldige God en wat een mooie pagina en tekst!

  • #2

    Ruth Rottiné (maandag, 30 januari 2017 20:19)

    Mooi en ook mooie dooptekst Carola de Jong. Hartelijk dank voor het delen!