Dag 26- biblejournalingschallenge

biblejournalingchallengethuis dag 9

Zo dichtbij als je schaduw!                                                           - psalm 121

Voor vandaag:

Lees psalm 121

 

 

 

“Net als je schaduw is de Heer altijd heel dicht bij je.

Hij zal je altijd beschermen.”


Zo dichtbij als je schaduw!

  

Eerder lazen we op dag 6 in psalm 91 ook over schaduw:

"Wie in de beschutting van de Allerhoogste woont en overnacht in de schaduw van de Ontzagwekkende..."

(Psalm 91:1 NBV)

 

De Heer is de schaduw aan je rechterhand. Zoals een schaduw met je meegaat, zo onlosmakelijk gaat de Heer met je mee. De Heer gaat stap voor stap met je mee, zoals je schaduw stap voor stap met je meegaat. Je schaduw raakt niet achter, je schaduw rent niet een eindje vooruit en je schaduw raak je ook niet kwijt. Zolang jij in het Licht loopt is je schaduw bij je. Waar je ook bent op je levensweg, daar is ook je schaduw: daar is ook God.

 "Ik zal u niet begeven, en Ik zal u niet verlaten."

Hebreeën 13:5 

 

In deze psalm is de schaduw een beeld dat gebruikt, waarin de pelgrim Gods nabijheid uitdrukt. Maar als wij het oude testament lezen staat deze vol met schaduwbeelden. Voorafschaduwingen die ons al vertellen over Jezus. Er wordt een soort beeld  (een ‘schaduw’) gegeven van een hogere werkelijkheid. De schaduw aan onze rechterhand wijst ook naar Jezus. Hij pleit voor jou aan de rechterhand van God (lees bijv. Romeinen 8:34). Jezus aanwezigheid in de hemel bepaalt dat  jij vrij van schuld en schaamte mag leven in Gods aanwezigheid! 


Doen:

* Bedenk eens een aantal personen en verhalen uit het Oude Testament die al heenwijzen naar Jezus. 

 

Vandaag schrijft Rosanne Otter (@roosotterw) van 't Creatieve Erf (en ook deel van het Biblejournaling Nederland netwerk)  over deze tekst en deelt ze haar prachtige pagina met ons! Dankjewel Roos! 


creatieve verwerking:

Rosanne schrijft:

Zo dichtbij als je schaduw

Een schaduw is een bijzonder iets, want het reist altijd met je mee. Toch heeft het woord schaduw vaak een negatieve klank. Denk maar eens aan ‘in iemands schaduw staan, ‘zijn schaduw vooruit werpen’ of ‘in de schaduwen leven’. Een schaduw is dan donker, koud, eng. Maar in de Bijbeltekst van vandaag heeft schaduw een heel andere betekenis. Vers 5 en 6 zeggen:

 

 

De Heer is je wachter, de Heer is de schaduw aan je rechterhand: overdag kan de zon je niet steken en bij nacht de maan je niet schaden.


 

God creëert juist een schaduw voor mij, een bescherming. Hij waakt over mijn leven. En Hij reist altijd met me mee, Hij is de schaduw die me volgt. Ook al ben ik me er niet altijd bewust van, wanneer ik me mee laat voeren in het leven dat ik leef. Wat een geruststelling is het dan dat Hij er altijd is.

 

Daarom speelt de schaduw een belangrijke rol in mijn journal. Maar hij is niet donker, nee, hij is vol prachtige kleuren. Ik werk graag met papier met mooie motiefjes en kleuren in m’n bijbel. Hier maakte ik een combinatie van verschillende papiertjes. En dan puzzelen maar!

 

De schaduw komt van een meisje, zittend op een steen. Omdat personen tekenen niet mijn grootste talent is, heb ik me laten inspireren door een illustratie van Marieke ten Berge. Alleen kijkt ‘mijn meisje’ omhoog, omdat ik daar Psalm 121:1-2 mooi bij kon verwerken. Een bekend vers, maar zo mooi!

 

Wil je weten hoe ik deze pagina maakte? Op mijn blog vertel ik stap voor stap hoe ik het heb aangepakt.

 

Doe je ook mee met deze challenge en wil jij delen wat jij hebt gemaakt? Dat kan met #biblejournalingchallengethuis en #sestraforyou. 

 



Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Ruth Rottiné (donderdag, 26 januari 2017 09:05)

    Adembenemend mooi!