Dag 23- biblejournalingschallenge

biblejournalingchallengethuis dag 9

Op afstand blijven? Jezus ziet je, en wil bij je zijn..                                                                      - Lucas 19:1-10

Voor vandaag:

Lees in Lucas 19 het verhaal Zacheüs de tollenaar. 

 

“Toen Jezus bij de boom kwam, keek Hij omhoog en zei tegen Zacheüs: "Zacheüs, kom vlug naar beneden. Want Ik moet vandaag bij jou op bezoek komen." Zacheüs kwam vlug naar beneden en ontving Hem blij als gast in zijn huis..”


Op afstand blijven? Jezus ziet je en wil bij je zijn... 

 

Voor Jezus worden de dranghekken in Jericho neergezet, terwijl de mensen met een boog om Zacheüs heen lopen. Jezus heeft iets dat Zacheüs niet heeft en om erachter te komen klimt Zacheüs in een boom, zodat hij Hem langs kan zien komen.  Op afstand blijven geeft een veilig gevoel. Toch?

 

Maar Jezus stopt bij de boom, en daar spreekt Hij geen veroordeling , maar liefde. Hij noemt Zacheüs bij zijn naam! En laat hem dichtbij komen...

"Zacheüs, kom vlug naar beneden. Want Ik moet vandaag bij jou op bezoek komen."

 

Jezus loopt niet langs hem heen, maar staat stil en neemt de tijd. Hij rekent Zacheüs niet af op zijn foute baan,  maar Jezus kiest ervoor om bij Zacheüs op bezoek te komen. 

Jezus ziet wat omstanders niet zien, Jezus ziet Zacheüs' eenzaamheid.... Deze actie van Jezus zegt alles: Ik hou van jou. Ik wil bij je zijn. 

 

Doen:

* Zoek op wat de naam Zacheüs betekent! 

* Wat zijn "Zacheüsjes" die door jou leven heen lopen? Laat Jezus een inspirerend voorbeeld zijn en breng net als Jezus genade in het leven die ander! 


creatieve verwerking:

creatieve verwerking:

 

Een bekend verhaal toch? Maar wat past het goed bij het thema! God roept Adam tevoorschijn, Jezus roept Zacheüs te voorschijn en ook mij roept God bij mijn naam:

‘Ik heb je bij je naam geroepen, je bent van mij!’

Jesaja 43:1

 

Iedereen heeft bomen in zijn leven. Pijn en moeilijke dingen, onzekerheid, schaamte etc. We verschuilen ons achter deze bomen en bewaren de afstand. Maar als ik deze tekst lees, hoor ik Gods stem, die roept: Kom! Ik wil vandaag bij jou thuis zijn. Vandaag gaat het mij om jou! 

 

Wat een Hemelse Papa hebben we hé! Hij ziet de dingen die een ander niet ziet en Hij heeft alle tijd voor mij! 

 

Mijn uitgangspunt voor deze pagina is een boom. Uit het boek "bomen, planten en dieren uit de natuur tekenen" haalde ik inspiratie. In dit boek staan voorbeelden hoe je een onderwerp op 20 verschillende manieren kan tekenen. Het daagt je uit dit zelf ook te proberen... De illustraties in dit boek spreken mij aan, ze zijn eenvoudig. Ik merk dat realistisch werken mij (nog) teveel bezighoudt met het resultaat, terwijl ik juist wil biblejournalen om het proces en ruimte over wil laten om na te kunnen denken over de tekst.  


 

+ Met potlood lijnen zet ik de boom op het bijbelpapier en verf de boom en de achtergrond met waterverf

+ De achtergrond wil ik licht en even van kleur houden, met een keukenpapier dep ik de pagina droog en de kleur op de bijbelpagina.

+ als de pagina droog is breng ik accenten aan bij de boom met fineliner en witte verfstift. 

+ met een stencil, sponsje en acrylverf breng ik "blaadjes" aan in de boom . 

+ met gelatos breng ik wat meer diepte aan op de achtergrond

+ tenslotte handletter ik de tekst erbij.

 

Hieronder staan de materialen die ik gebruikt heb.

 

 

Doe je ook mee met deze challenge en wil jij delen wat jij hebt gemaakt? Dat kan met #biblejournalingchallengethuis en #sestraforyou. 


Voorbeeld biblejournaling Lucas 19
Lucas 19

materialen

klik op het product om naar een verkooppunt te gaan. Als je in de buurt woont kan je het meeste van onderstaande materialen ook bij me ophalen. 

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    carola (maandag, 23 januari 2017 07:59)

    Gaaf Els om weer eens bij dit verhaal stil te staan. Ook inderdaad die betekenis van die vijgenboom>schaamte!
    Maar als wij ons wegstoppen voor schaamte roept Jezus ons zoals wij zijn "rein"
    Hij kijkt verder...Hij ziet het verlossingswerk in ons. ❤
    Super!

  • #2

    Ruth Rottiné (maandag, 23 januari 2017 14:11)

    Ik kan er zo blij van worden: Jezus die me altijd ziet. De laatste tijd droom ik (bij herinnering) vaak en vannacht ging het over de betekenissen van mijn namen Ruth Teresa Smita en dan nu dit thema van deze dag... blij!!!