Dag 21- biblejournalingschallenge

biblejournalingchallengethuis dag 9

God beschermt zijn kinderen - Psalm 84: 9-13

Voor vandaag:

Lees Psalm 84 nog een keer. Probeer vandaag een zin die er voor jou uitspringt uit te diepen met een kleine studie! 

 

“Heer, U bent de zon van ons leven,

U bent een schild dat ons beschermt."

 


God beschermt zijn kinderen. 

 

Deze psalm lazen we gisteren ook, lees de overdenking hier nog eens terug.  Biblejournaling gaat om meer dan het maken van een mooie bladzijde....Vandaag probeer je zelf een korte overdenking te schrijven. Kies één vers uit om mee te beginnen. Lees dit vers nog eens en nog eens. Welke woorden vallen je op? Komen deze woorden ook in een ander tekstgedeelte voor?  (bij online vertalingen en bijbel apps kan je er vaak op klikken) Kijk bij de voetnoten of er een tekstverwijzing staat en lees deze ook. Lees je uitgekozen vers in een andere bijbelvertalingen, misschien ook in het Engels? Zo krijgen de woorden voor jou een diepere betekenis. Misschien ben je wel in het bezit van een studiebijbel, gebruik die er dan zeker bij! 

 

En? wat valt je op? Wat leer je? 

Misschien vind je dit wel moeilijk om te doen, oefen je dan hierin door het vaker te proberen. Maar vooral: vertrouw op de fluistering die je hoort! Het is de Heilige Geest zelf die jou onderwijst! 

 

Doen:

~Maak notities van wat je ontdekt en schrijf deze op een kaartje; of verwerk een aantal aantekeningen in de bijbel.  Natuurlijk kan je  tussen het overdenken door ook nog creatief aan de slag met de bijbelpagina.

~Is deze opdracht helemaal niets voor jou? Neem dan lekker een dagje rust! 

 

Het sjabloon dat Ilse (@ikmetliefde) maakte is nog steeds beschikbaar, hier kan je ook vandaag gebruik van maken. 


creatieve verwerking:

creatieve verwerking:

Deze psalm heb ik al verschillende keren uitgewerkt... en toch blijven er nieuwe dingen uitspringen. Dat vind ik zo gaaf aan de bijbel!

  

Vandaag een verzameling van 4 pagina's die ik nu bij deze psalm heb gemaakt. 

 

Nummer 1 en 2 maakte ik in mijn vorige bijbel. Nummer 3 en 4 maakte ik gisteren (sorry, ik was zo enthousiast over het sjabloon van Ilse en alle nieuwe technieken die ik daarin zou kunnen oefenen dat ik deze ook nog maakte. Maar ben wel tot de conclusie gekomen, dat nu ik een man en vrouw in mijn bijbel heb, het wel weer even genoeg is...haha... )

 

De woorden die er na het overdenken voor mij uitsprongen zijn "mijn Koning", "ons schild", "Heer van de legermachten", "zon en schild". Woorden die vertellen dat we een machtige God hebben die ons beschermt. Doordat de dichter dit weet kan hij vol vertrouwen op  reis gaan naar het heiligdom, ondanks gevaren onderweg.  

Het is net als de paraplu; de paraplu beschermt je, als je kent waar de paraplu voor bedoeld is. Als je weet hoe je de plu moet uitklappen en als je snapt dat je het ding boven je hoofd moet houden. Zo is het ook voor mij als kind van God; als je weet bij wie je schuilt, als je Hem kent als jouw Koning en jouw schild dan durf je te wandelen en tevoorschijn te komen. Want je ervaart de paraplu van zijn bescherming. En vanuit het tevoorschijn komen, het wandelen, het op pad gaan, brengt Zijn aanwezigheid in mijn leven me bij oases.

 "zegen daalt neer als regen" - vers 5

"Genade en glorie schenkt de Heer"- vers 12

 

En omdat bovenstaand beeld (van de paraplu) me zo raakte, ben ik altijd blij als ik er een plaatje van in mijn bijbel heb, zelfs al deze niet zelf bedacht is en misschien niet even goed gelukt. De journaling laat zien wat God sprak tot mijn hart. Dat stijgt uit boven mooie plaatjes. Ik hoop dat jullie hetzelfde ervaren bij je eigen werk en je anders hierdoor laten bemoedigen! 

 

Ik ben onder de indruk van deze mooie psalm, en ik lees graag terug wat er voor jou uitsprong. Wil jij dat delen? Dat kan met #biblejournalingchallengethuis en #sestraforyou of door hieronder een berichtje achter te laten.... 

 



Reactie schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Janneke (zaterdag, 21 januari 2017 18:25)

    Deze vind ik wel fijn om te gebruiken, met veel naslagwerken! https://www.biblegateway.com/ Ook als app gratis te downloaden

  • #2

    Petra de Looff (zaterdag, 21 januari 2017 20:40)

    War er voor mij uitsprong deze dag; 'beter zijn op de drempel van Gods huis, dan te zijn op die plek waar God (bijna) niet is.' Ik geloof zeker dat Gods zelfs op de donkerste plekken kan zijn...maar hij is daar wel zoveel minder voelbaar en in zijn aanwezigheid en zijn bescherming te zijn is zoveel fijner! Dus dan nog liever zelfs op de drempel (misschien in de regen, misschien in de kou) maar toch dichtbij Hem! In Zijn bescherming!
    <Zo stel ik dit mezelf even voor, misschien raar, maar waar :)>

  • #3

    Ruth Rottiné (zondag, 22 januari 2017 20:55)

    ik heb het zelfde als jou gemarkeerd Petra de Looff. Je hebt het helder verwoord. Mooi!
    En de creatieve verwerkingen van een ieder vind ik prachtig...vooral omdat de eigen persoonlijkheid er zo uit spreekt.

  • #4

    Lesli Cowgill (zondag, 05 februari 2017 05:56)


    What's up, I check your blog like every week. Your story-telling style is awesome, keep up the good work!

  • #5

    Garrett Waddell (zondag, 05 februari 2017 06:28)


    Hello! I'm at work browsing your blog from my new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the excellent work!

  • #6

    Emelina Willmore (zondag, 05 februari 2017 12:24)


    Someone essentially assist to make severely articles I would state. That is the first time I frequented your website page and to this point? I surprised with the analysis you made to make this actual post amazing. Wonderful process!