Dag 16 - biblejournalingschallenge

biblejournalingchallengethuis dag 9

Mozes en Jozua genieten van Gods tegenwoordigheid.                                                                       - Exodus 33:7-11

Voor vandaag:

Lees Exodus 33. 

 

‘Zodra Mozes in de tent kwam, daalde de grote, hoge wolk neer en bleef bij de ingang van de tent staan. Dan sprak de Heer met Mozes.  Als de mensen de grote, hoge wolk bij de ingang van de tent zagen staan, knielden ze neer bij de ingang van hun tent.  En de Heer sprak Zelf met Mozes, zoals iemand met zijn vriend spreekt. Daarna kwam hij terug naar het tentenkamp. Maar zijn dienaar Jozua, de zoon van Nun, een jonge man, ging nooit uit de tent weg."

 


Mozes en Jozua genieten van Gods tegenwoordigheid.                                                                       

 

De tijd die Mozes heeft doorgebracht met God zorgde voor een diepe intimiteit met zijn Maker. We lezen dat hij sprak met de Heer

"van aangezicht tot aangezicht, zoals een man spreekt met een vriend"

(Exodus 33:11).

Deze nabijheid van God wekt een diep verlangen in Mozes op om God te zien in Zijn volheid. Dus, in een intiem moment met God op de berg Sinaï, stelt Mozes een gedurfde vraag:

"Mag ik U alstublieft in uw volle hemelse macht en majesteit zien?"

(Exodus 33:18).

Uit liefde en bescherming voor Mozes, weigert God om Zijn gezicht te laten zien. Maar Mozes mag wel de achterkant van God zien. Bij dag 18 van deze challenge lezen we hoe het zien van deze glorie voor verandering zorgt bij Mozes! 

 

Ook Jozua is onafgebroken in de ontmoetingstent waar Mozes met God praat. Zo krijgt hij mee wat Mozes van God weet. Dat God voor hem zal strijden. Dat God niet veroordeelt. En dat je intiem met Hem kunt omgaan.

Toen de tijd gekomen was, heeft God  Zijn glorie naar de aarde gestuurd in de vorm van Zijn Zoon, Jezus. Met Jezus is de heerlijkheid in volle glorie voor ons allemaal zichtbaar geworden. En is IN ons komen wonen door de Heilige Geest.

 

 

Doen:

- Wil je meer weten wat er bedoeld wordt met de glorie van God? Zoek dan in de grondtekst naar de Hebreeuwse betekenis. 

creatieve verwerking:

creatieve verwerking:

 In het voorjaar van 2016 volgde ik studies van shereadstruth over het boek Exodus (deze studies zijn gratis beschikbaar en een echte aanrader!) Er zaten zoveel eyeopeners in deze studies. Toen was ik al zo onder de indruk van dit hoofdstuk! 

 

Eigenlijk was ik van plan om hier de pagina te plaatsen uit mijn oude bijbel (ik dacht das ook een keer makkelijk en dat scheelt wat tijd, want poeh de challenge is ook een hele uitdaging voor mij, hihi), maar ik wilde toch graag nog eens de tekst uit dit hoofdstuk op me in laten werken en ging weer met m'n waterverf aan de slag. 

Vers 11 las ik in de Engelse vertaling:

The LORD would speak to Moses face to face, as one speaks to a friend. Then Moses would return to the camp, but his young aide Joshua son of Nun did not leave the tent.

 

Van aangezicht tot aangezicht! Wow... Deze woorden drukken uit "free and open fellowship". In Jakobus 2:23  wordt Abraham dan ook een vriend van God genoemd. 

Mooi hé, onze God zo dichtbij als een vriend. Want waar Mozes deze ontmoetingen nog buiten het tentenkamp had, kunnen wij deze ontmoeting, dankzij Jezus, dagelijks hebben, God is IN ons komen wonen met zijn Heilige Geest. 

 

Naast waterverf, maakte ik een wolkering effect met acrylverf, voegde wat bruin en roodtinten gelatos toe voor een wat spannender effect en gebruikte met favoriete dikke witte stift waar ik wat stipjes mee stempelde. De materialen staan hieronder genoemd. 

 

En? Deel jij al wat je maakt? Als je dat wil kan dat met #biblejournalingchallengethuis en #sestraforyou

  


Voorbeeld biblejournaling Exodus 33:11
Mijn bijbel; voorbeeld van Exodus 33:11

materialen:

Voor een verkooppunt klik je op het product. Veel van onderstaande materialen zijn ook bij mij te koop. Als je in de buurt woont kan je me altijd een berichtje sturen en bij me ophalen ;-)

Reactie schrijven

Commentaren: 4
  • #1

    carola (maandag, 16 januari 2017 06:59)

    Ja daar is dan mijn andere favoriete bijbelhoofdstuk❤❤. Kon niet uitblijven�
    Ik ben dankbaar dat je de pagina nog een keer gemaakt hebt, Hij is prachtig! !!
    God is zo goed en lief. En echt.. van aangezicht tot aangezicht, dat is het Ware leven!
    Blessings xx

  • #2

    Mirjam (maandag, 16 januari 2017 08:01)

    Wauw! Hij is super mooi geworden! Heel bijzonder hoe dichtbij God wil komen!
    Groetjes,
    Mirjam

  • #3

    Hennie (maandag, 16 januari 2017 10:51)

    Prachtig weer Els!✨

  • #4

    Christel (maandag, 16 januari 2017 22:30)

    Echt weer heel mooi en inspirerend Els! Dank :-)