biblejournalingschallenge introductie

inleiding bij de challenge

 

 

 

‘En ik? Ik ben gelukkig als ik dichtbij God ben.’ ~ Psalm 73:28a.

 

Verlang je ernaar om van God te horen,  te weten wie Hij werkelijk is ? De prachtige waarheid is dat dit kan! Jij kan de levende God vandaag en elke dag tegenkomen in de bladzijden van Zijn Woord.

 

Heb je dat verlangen? Om dagelijks je vreugde en kracht te ontdekken bij Hem? Te ervaren dat er niets anders  is wat je gelukkiger kan maken dan dichtbij God te zijn? De bijbel staat vol van verhalen over personen die deze waarheid kennen, Gods Woord staat vol met beloftes waarin God laat zien dat Hij er is.

 


Denk maar eens aan Mozes. Mozes leefde dichtbij God, hij maakte een tent en zette dat ver buiten het kamp neer en noemde dat de tent van samenkomen met de Heer. Zodra Mozes die tent binnen ging kwam er een wolk uit de hemel en die bleef voor de ingang hangen. Mozes ging die tent in en dan sprak God met hem. In Exodus 33 staat dat in de tent de Heer heel vertrouwelijk met Mozes sprak, zoals vrienden dat met elkaar doen. 
Na het gesprek met God keerde Mozes altijd terug naar het kamp maar de jonge man die hem assisteerde, Jozua, week niet uit de tent. Jozua wilde heel dichtbij God zijn, Hij bleef heel lang in de tent, Hij was er niet uit weg te slaan! Jozua had iets ontdekt, iets wat hem heel gelukkig maakte, Gods nabijheid, dichtbij God zijn!
Maar ook David wilde in zijn leven niets liever dan in Gods tegenwoordigheid zijn. Hij zegt in Psalm 84 het volgende: ‘Hoe geweldig is het om in uw aanwezigheid te zijn! Mijn ziel verlangt ernaar om bij U te zijn! Mijn hart en vlees schreeuwen het uit naar de levende God.’ 
Iets verder in deze Psalm zegt hij het volgende: ‘ Eén dag in het huis van de Here is beter dan duizend ergens anders.’ David was liever één dag in Gods huis dan dat hij er duizend ergens anders was. 

 

 Wij weten meer dan David. Het voorhangsel is gescheurd. Wij hoeven niet meer naar een tempel, naar een gebouw of een tent. Wij kunnen altijd dichtbij God  komen. Waar we ook zijn!
Jezus wilde dichtbij de Vader zijn en zocht Hem regelmatig op een stille plek om met Hem te praten.  Als je eenmaal dat innige contact met God geproefd  hebt wil je nooit meer anders, wil je altijd dichtbij Hem zijn!

 

 

 

Een manier om God beter te leren kennen en dichtbij Hem te zijn, is de bijbel te lezen. Misschien heb je net als ikzelf ervaren dat dit lastig kan zijn. Aan het begin van het jaar koos ik om mee te doen met een challenge om iedere dag een stukje uit de bijbel te lezen en te “biblejournalen”. In die periode heb ik opnieuw mogen ontdekken dat God zó dichtbij is! Ik mocht Zijn Woord op een creatieve  manier ontdekken. God laat van zich horen, zo vaak als ik maar kies om bij Hem te zijn.

Wil jij ook de uitdaging aangaan? ….


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Janneke (donderdag, 29 december 2016 18:34)

    Leuk idee om zo samen allen de challenge aan te gaan! Ik heb ook ontdekt dat we niet alleen geschapen zijn maar steun mogen hebben aan elkaar :), rustend op Zijn Woord ;).